1) Miten nuorten vaikutusmahdollisuuksia voisi lisätä? 2) Millä keinoilla nuorten syrjäytymiseen tulisi puuttua?

1)
Tärkeintä olisi kysyä tätä nuorilta itseltään. Itseasiassa ei vain
kysyä vaan antaa ideoitavaksi ja toteutettavaksi nuorille! Osallisuus ja
aito kuuleminen ja toimiminen ovat hyviä keinoja toteuttaa
demokratiakasvatusta
käytännössä. Ongelma tosin saattaa olla, että ”valta” keskittyy
nuorissakin muutamalle äänekkäimmälle, ja vaatiikin erilaista
mukaanottamista ja kannustamista saada useamman ääntä kuulumaan
demokraattisesti. Kunnissa tulee lisätä kuulemisvelvoitetta ja
vaikuttamismahdollisuuksia myös isoissa asioissa – ei kuitata
vaikuttamista vain kouluruokagallupeina. Vaikutusmahdollisuuksia ja
-kokemuksia lisää myös se, että me aikuiset ja päättävässä asemassa
olevat aidosti kuulemme nuoria sekä toimimme sen mukaisesti
päätöksenteossa. Aikuisten asenteissa ja suhtautumisessa
nuorisovaikuttamiseen on muutettavaa. Äänioikeusikärajan ja
kansalaisaloitteen ikärajan voisi mielestäni laskea 16-ikävuoteen.
2) Syrjäytymisriskiin
tulee puuttua mahdollisimman varhain ja kokonaisvaltaisesti. Perheiden
tukeminen liittyy oleellisesti yhtälöön. Syrjäytymisen syyt ovat
yksilöllisiä, mutta riskitekijöitä voidaan tunnistaa
ja niihin puuttua hyvin varhain lapsuudessa. Palveluissa pitäisi vaatia
yhden oven/yhden luukun periaatetta: otetaan koppi lapsen ongelmista
heti ja yhdessä mietitään miten ratkaistaan lapsilähtöisesti ja
pitkäjänteisesti (ei hallintolähtöisesti). Avainroolissa
jälleen olevat koulut ja niiden oppilashuolto sekä toki nuorten
sote-palvelut tarvitsevat puuttumisen mahdollistavat resurssit.
Tärkeää on myös, että tuetaan
ja mahdollistetaan erilaisia itsetuntoa ja –tuntemusta parantavia
harrastusmahdollisuuksia olivat ne sitten liikuntaan tai taiteeseen tai
mihin vain muuhun liittyviä, ja että harrastaminen
ei kaadu rahaongelmiin. Mahdollistaminen tarkoittaa myös erilaisia
tapoja harrastusten järjestämiseen esim. yhteistyössä kolmannen sektorin
kanssa sekä täydentäen nuorten omatoimisella ja –ehtoisella
tekemisellä.