1.11.2021 Kaupunginhallituksen toisessa talousarviokäsittelyssä päätettiin, millaisen esityksen hallitus antaa 8.11. kaupunginvaltuuston talousarviokokoukseen. Pöytäkirjan näkee täältä.
Kuten olen kirjoittanut aiemmin, ensi vuoden arvio on alijäämäinen (-3,7 m), mutta alijäämän suuruus on valmisteluprosessin aikana muuttunut. Itse veikkaan, että alijäämä ei tule olemaan niin suuri, mitä aiemmin syksyllä peloteltiin. Kuitenkin pitää hyväksyä, että alijäämää nyt tehdään.
Alijäämäiset vuodet eivät ole pysyviä – toki tämä vaatii menojen kasvun hillintää. Kunhan ei hiilitä ns. väärästä paikasta, mikä on nyt iso huoleni.
Avaan hieman tilannetta joidenkin lautakuntien osalta. Tarkempi kokonaisuus on nähtävillä talousarviopykälässä (kts linkki yllä) ja sen liitteestä.
Perusturvalautakunnan alaiset nettomenot ovat 95,0 m€, joissa kasvua tämän vuoden tilinpäätösennusteeseen on 3,2 %. Talousarviossa perusturvaan lisätään toistakymmentä uutta vakanssia, joilla on tarkoitus mm. parantaan hoitoonpääsyä sekä vastata kasvaneeseen huoleen perheiden ongelmissa.
Kasvatus- ja opetuslautakunnan alaiset nettomenot ovat 52,7 m€, kasvua niissä 2,3 m€, 4,3 %. Henkilöstölisäyksiä lautakuntaan on esityksessä niukasti: Siltatien koulun rehtorin virka, kaksi luokanopettajaa ja lukion opinto-ohjaaja. Siis samaan aikaan kun koululaisten määrä kasvaa (ja kun halutaan houkutella lapsiperheitä ja nuoria kuntaan), eivät lisäykset sivistykseen oikeastaan näy ns. kentällä samassa suhteessa lisääntyneinä henkilöstöresursseina.
Suuri huoleni on, että esitys ei tällaisenaan vastaa kasvaneeseen tarpeeseen ja niukkuuteen erityisopetuksen resursseissa. Tarve kasvaa yhä.
”Tukea kaipaavien oppilaiden määrä on lisääntynyt, mutta erityisopetusta ei ole lisätty samassa suhteessa. Tällaisen toiminnan seuraukset vastaavat käytännössä koulutusleikkausta. Isoihin opetusryhmiin sijoitetaan yhä enemmän erityisen tuen oppilaita ns. inkluusioperiaatteen mukaisesti. Jos ryhmässä on luokan- tai aineenopettajan tukena erityisopettaja, tämä toimii hyvin, mutta säästökeinona inkluusio on kelvoton. Lisäksi tarvitaan myös pienryhmäopetusta ja erityisluokkia.Valtuuston päätöksellä ei tänä vuonna perustettu yhtään uutta erityisopetuksen virkaa, vaikka tuen tarpeen kasvu näkyy selkeästi. Oppivelvollisuuden laajentuminen lisää erityisopetuksen tarvetta myös toisella asteella, ja pysyvä ja ennakoitava lukion erityisopetusresurssi on välttämätöntä.”
(Vihreä valtuustoryhmä Ylöjärven Uutiset 3.11.2021)
Tästä johtuen tein esitykset lisätä erityisluokanopettajavakanssit peruskouluun sekä erityisopettajavakanssi lukioon. Alla näkyy, kuinka täpärästi kävi äänestyksessä (5-6). On siis laajasti ymmärretty näiden lisäysten tärkeys ja kuinka yhden vuoden odottaminen ei tee asian korjaamisesta lainkaan helpompaa. Tosin ei riittävän laajasti.

Pohjaesitys siis jäi voimaan ja valtuustolle esiteltävässä talousarviossa ei ole näitä erkkaopeja lisätty.
Huomiona muuten pöytäkirjasta, jossa on ensimmäisessä esityksessäni väärä nimike, joka ei vastaa esitystäni.
Uusi hyvinvointilautakunta sisältää 3,58 m€ nettomenot, joissa kasvua 66 000 € eli 2,7 %. Hyvinvointilautakunnan osalta esitin kouluyhteisöohjaajaa sekä kirjaston mediaohjaajan toimen aikaistamista jo ensi vuoteen sekä määrärahojen korotusta kulttuuri- ja nuorisojärjestöille. Pienellä summalla saa paljon hienoa aikaan, mutta nyt ei korotusta tullut. (Sen sijaan aiemmassa pykälässä, josta kirjoittelen myöhemmin lisää, mutta huomiona että Perussuomalaiset ja Kokoomus pitivät erittäin tärkeänä madaltaa uusien ampumisratojen perustamistaksaa.)
Teknisen lautakunnan nettomenot ovat 23,8 m€, kasvua 659 000 € eli 2,8 %. Teknisen lautakunnan lisäykset sisältävä liikuntapaikkojen hoitajan vakanssin, joukkoliikennetuen lisäyksen, 5 sähköautojen latauspistettä ja siirtokelpoisten rakennusten vuokra- ja ylläpitokuluja 120 000 e sekä varauksen energian hinnannousuun. Korjausvelka on isohko ja siksi Minna Sarvijärvi esitti, että rakennusten kunnossapitoon palautetaan reilu 100 000 euroa, mutta tämä esitys raukesi kannattamattomana.
Menemme maanantain valtuuston kokoukseen kuitenkin näiden samojen talousarvioesitysten kanssa. Esitämme vahvistuksia erityisopetukseen, yhteisöllisyyteen sekä kuntalaisten konkreettiseen digiapuun.
Maankäytön suunnitelman pykälässä esityksemme ovat tällaiset:
Mapsto kohta 101. Alkuperäinen kirjaus: ”Ranta-Laatu asuinalue Asemakaava asuinaluetta varten. Alueen maankäyttöä tutkitaan keskitehokkaan asumisen ja pientalojen alueena sekä virkistysalueena yleiskaavan pohjalta. Suunnittelualueen pinta-ala on noin 6 hehtaaria. Alue käsittää sekä yksityistä että kaupungin maata. Kaavan tavoiteaikataulu: Luonnos-, ehdotus-ja hyväksymisvaiheet 2023-2024. Alueen liikenneverkko, kunnallistekniikka ja yleiset alueet suunnitellaan tarvittavilta osin kaavoituksen yhteydessä.”
Muutosesitys: 101.Ranta-Laatu asuinalue Asemakaava asuinaluetta varten. Alueen maankäyttöä tutkitaan keskitehokkaan asumisen ja pientalojen alueena sekä virkistysalueena yleiskaavan pohjalta. Laadun metsä kaavoitetaan virkistysalueeksi. Suunnittelualueen pinta-ala on noin 6 hehtaaria. Alue käsittää sekä yksityistä että kaupungin maata. Kaavan tavoiteaikataulu: Luonnos-, ehdotus-ja hyväksymisvaiheet 2023-2024. Alueen liikenneverkko, kunnallistekniikka ja yleiset alueet suunnitellaan tarvittavilta osin kaavoituksen yhteydessä.
116. Alkuperäinen kirjaus ”Suojastenlahden alue Asemakaavan muutos alueen virkistyskäytön kehittämistä ja täydennysrakentamista varten. Kaavan tavoiteaikataulu: Aloitus-, luonnos-, ehdotus-ja hyväksymisvaiheet 2023-2024.”
Muutosesitys: 116. Suojastenlahden alue Asemakaavan muutos alueen virkistyskäytön kehittämistä ja täydennysrakentamista varten. Kaavan tavoiteaikataulu: Aloitus-, luonnos-, ehdotus-ja hyväksymisvaiheet 2023-2024.
Kohta 110. Alkuperäinen kirjaus: ”Leijapuiston alue Asemakaavan muutos alueen kehittämiseksi ydinkeskustan osayleiskaavan tavoitteiden mukaisesti tiivistyvien keskustatoimintojen alueena. Kaavan tavoiteaikataulu: Aloitus-, luonnos-, ehdotus- ja hyväksymisvaiheet 2021-2023.”
Muutosesitys: 110. Leijapuiston alue Asemakaavan muutos alueen kehittämiseksi ydinkeskustan osayleiskaavan tavoitteiden mukaisesti tiivistyvien keskustatoimintojen alueena, jossa huomioidaan varaus monitoimi-kulttuuritalolle sekä puistotila, Kaavan tavoiteaikataulu: Aloitus-, luonnos-, ehdotus- ja hyväksymisvaiheet 2021-2023.
Niin Laadun metsä kuin Suojastenlahtikin tulee suojella rakentamiselta ja säästää virkisyskäyttöön. Leija-puistoon on ehdottomasti huomioitava kulttuuritalovaraus sekä monikäyttöistä puistotilaa. Leija-puisto ei saa olla vain kaupallisen tilan käytössä, vaan kaupungissa pitää olla myös ei-kaupallista, ei-kuluttamista-vaativaa julkista tilaa.